Sulje
Aihe

Kemora, Veteli (6+12h) (2014-07-05)

Kilpailun piti alkujaan olla 24 tuntinen, jossa ensimmäiset kuusi tuntia on AKK:n endurance sarjan kilpailu. Pari viikkoa ennen kisaa selvisi, että 6 tuntia ajetaan erikseen, jonka jälkeen on hieman eri formaatilla ajettava 12 tuntinen.

Tiimillämme oli tiukasti ohjelmaa ennen kisaviikonloppua. Pitkään kilpailuun piti hankkia lisäkuljettajia ja Alastarossa tehottomaksi osoittautunut moottori kaipasi säätöä.

Lisäkuljettajiksi tulivat lopulta kartingvarikolta tutun Roope Koiviston isä, Jari Koivisto. Jarilla on pitkä rata-ajotausta F3:n, Legends:n ja Endurancen parista. Aimo Niemi taas on ajanut monessa Endurance kisassa ja tekee toimittajan töitä tekniikkapainotteiseen lehteen.

Moottoriin pyrittiin etsimään lisätehoja moottorinohjausyksikön ( ECU ) uudelleenparametroinnilla, dynopajan avulla. Työ osoittautui hankalaksi, koska autossa kiinni ollut ecu oli jo aiemmin muutettu ja muistilastuun oli edellinen tekijä laittanut jonkinlaisen salauspiirin. Lopulta autoon vaihdettiin toinen ecu boxi, jonka ajonestoon jouduttiin tekemään ohituksia.

Harjoittelu:
Perjantaina Santeri pääsi radalle harjoittelemaan heti kello 16, kun harjoittelu oli sallittua. Aiempaa ratakokemusta tältä radalta oli Jari Koivistolla (Jari tuli tähän kilpailuun keikkakuskina, koska 12 tuntiseen kilpailuun tarvitaan lisää kuljettajia). Jari istui Santerin ensimmäisessä treenivedossa kyydissä ja kertoi radan ohituspaikat ym. seikat. Koska kilpailu oli tarkoitus ajaa Federal renkaalla, niin niitä kokeiltiin myös.

Kilpailut:
6 tuntinen kilpailu alkoi kello 12. Santerilla oli kolmas ajovuoro. Tässä syntyi hyvä kierrosaika, joka oli jopa parempi kuin Mikon ajama aika-ajoaika. Tästä ajovuorosta on videokooste alla. Sijoituksemma oli viides, yhdentoista muun Federal renkaalla ajavan joukossa.

Neljän tunnin huilijakso 6 tuntisen ja 12 tuntisen välissä käytettiin auton huoltoon. Mm jarrupalat vaihdettiin.

12 tuntinen kilpailu alkoi kello 22. Santerilla oli tässä kilpailussa kolme ajovuoroa. Aloitusajat suurinpiirtein kello 22:50, 4:40 ja 9:10. Yön aikana jouduimme vaihtamaan renkaita pariin otteeseen.
Sijoituksemme oli kuudes. Kilpailuun osallistui 11 tiimiä.

Linkit:
InCar video, 9 minuuttia
6 tunnin kilpailun tulokset
12 tunnin kilpailun tulokset


InCar kameran kuvaa kuuden tunnin ajosessiosta.

Tankkaus ja kuskinvaihto yöllä.

Tiimikuva 12 tuntisen kisan päätyttyä.